Co to jest?
Prawo do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej potwierdza się wydaniem decyzji administracyjnej na podstawie art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Komu przysługuje?
Do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych na zasadach określonych w ustawie mają prawo inne, niż ubezpieczeni, osoby posiadające obywatelstwo polskie i posiadające miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które spełniają kryterium dochodowe, o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tj. 776 zł dla osoby samotnie gospodarującej lub 600 zł dla osoby w rodzinie, co do których nie stwierdzono okoliczności, o której mowa w art. 12 tej ustawy.
Sposób załatwienia oraz niezbędne dokumenty
Decyzję potwierdzającą prawo do świadczeń opieki zdrowotnej wydaje się na wniosek świadczeniobiorcy, a w przypadku stanu nagłego - na wniosek świadczeniodawcy udzielającego świadczenia opieki zdrowotnej,  złożony niezwłocznie po udzieleniu świadczenia.
Prawo do świadczeń opieki zdrowotnej przysługuje przez okres 90 dni od dnia określonego w decyzji, którym jest:
- 
	dzień złożenia wniosku, 
- 
	w przypadku udzielania świadczeń w stanie nagłym - dzień udzielenia świadczenia. 
Na potrzeby prowadzonego postępowania administracyjnego przeprowadza się rodzinny wywiad środowiskowy w trakcie którego należy przedłożyć m.in.:
- 
	dokument potwierdzający posiadanie obywatelstwa polskiego, zamieszkiwanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy - do wglądu). 
- 
	dokumenty potwierdzające sytuację finansową wnioskodawcy/rodziny wnioskodawcy. 
- 
	dokumenty potwierdzające brak uprawnień do obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu. 
Do czego jesteś zobowiązany?
Osoba, której w drodze decyzji administracyjnej zostało potwierdzone prawo do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych ma obowiązek niezwłocznie poinformować o:
- 
	każdej zmianie w sytuacji dochodowej lub majątkowej, 
- 
	objęciu ubezpieczeniem zdrowotnym. 
W przypadku zmiany sytuacji dochodowej lub objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym istnieje konieczność niezwłocznego stwierdzenia wygaśnięcia decyzji.
Miejsce załatwienia sprawy
Pracownik administracyjny odpowiedzialny za realizację świadczenia:
I piętro, pokój: 48
Tel. 32 43 49 648
e-mail: dps@ops.jastrzebie.pl
| Poniedziałek: | 7.30 – 15.30 | 
| Wtorek: | 7.30 – 15.30 | 
| Środa: | 7.30 – 15.30 | 
| Czwartek: | 7.30 – 17.00 | 
| Piątek: | 7.30 – 14.00 | 

 
                         
                                            

