Co to jest?
Prawo do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej potwierdza się wydaniem decyzji administracyjnej na podstawie art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Komu przysługuje?
Do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych na zasadach określonych w ustawie mają prawo inne, niż ubezpieczeni, osoby posiadające obywatelstwo polskie i posiadające miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które spełniają kryterium dochodowe, o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tj. 776 zł dla osoby samotnie gospodarującej lub 600 zł dla osoby w rodzinie, co do których nie stwierdzono okoliczności, o której mowa w art. 12 tej ustawy.
Sposób załatwienia oraz niezbędne dokumenty
Decyzję potwierdzającą prawo do świadczeń opieki zdrowotnej wydaje się na wniosek świadczeniobiorcy, a w przypadku stanu nagłego - na wniosek świadczeniodawcy udzielającego świadczenia opieki zdrowotnej, złożony niezwłocznie po udzieleniu świadczenia.
Prawo do świadczeń opieki zdrowotnej przysługuje przez okres 90 dni od dnia określonego w decyzji, którym jest:
-
dzień złożenia wniosku,
-
w przypadku udzielania świadczeń w stanie nagłym - dzień udzielenia świadczenia.
Na potrzeby prowadzonego postępowania administracyjnego przeprowadza się rodzinny wywiad środowiskowy w trakcie którego należy przedłożyć m.in.:
-
dokument potwierdzający posiadanie obywatelstwa polskiego, zamieszkiwanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy - do wglądu).
-
dokumenty potwierdzające sytuację finansową wnioskodawcy/rodziny wnioskodawcy.
-
dokumenty potwierdzające brak uprawnień do obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu.
Do czego jesteś zobowiązany?
Osoba, której w drodze decyzji administracyjnej zostało potwierdzone prawo do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych ma obowiązek niezwłocznie poinformować o:
-
każdej zmianie w sytuacji dochodowej lub majątkowej,
-
objęciu ubezpieczeniem zdrowotnym.
W przypadku zmiany sytuacji dochodowej lub objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym istnieje konieczność niezwłocznego stwierdzenia wygaśnięcia decyzji.
Miejsce załatwienia sprawy
Pracownik administracyjny odpowiedzialny za realizację świadczenia:
I piętro, pokój: 48
Tel. 32 43 49 648
e-mail: dps@ops.jastrzebie.pl
Poniedziałek: |
7.30 – 15.30 |
Wtorek: | 7.30 – 15.30 |
Środa: | 7.30 – 15.30 |
Czwartek: | 7.30 – 17.00 |
Piątek: | 7.30 – 14.00 |