Dodatek do energii elektrycznej dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora przyznawany jest w ramach programu „Aktywny samorząd” Obszar E - pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej.
Kto może uzyskać środki na dofinansowanie energii elektrycznej?
Osoba posiadająca stopień niepełnosprawności (w przypadku osób do 16 roku życia - orzeczenie o niepełnosprawności), która korzysta z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej. tj. pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem.
Jaki jest przedmiot pomocy?
Jest to dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w formie refundacji kosztów energii elektrycznej, związanych ze zwiększonym jej zużyciem w związku ze stałym, intensywnym korzystaniem z koncentratora tlenu lub respiratora.
Jaka jest wysokość pomocy?
100 zł miesięcznie.
Możemy zrefundować koszty poniesione od dnia 1 lipca 2024 r.
Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż 6 miesięcy (600 zł) i krótszy niż 3 miesiące (300 zł).
Gdzie złożyć wniosek?
W Systemie Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON (SOW): https://sow.pfron.org.pl/
W systemie SOW znajdują się różne formy pomocy przy wypełnieniu wniosku: pomoc kontekstowa, bezpłatna infolinia, mobilny asystent, możliwość wykorzystywania wprowadzonych danych w przyszłości – w trakcie aplikowania o kolejne wsparcie itd.
W przypadku pytań dotyczących korzystania z systemu SOW, zapraszamy do kontaktu telefonicznego i mailowego:
-
bezpłatna Infolinia dostępna w dni robocze w godzinach 9.00 – 17.00
numer 800 889 777 lub sow@pfron.org.pl
W jakim terminie złożyć wniosek?
Od dnia 28 października 2024 r. do dnia 30 listopada 2024 r.
W kolejnych latach termin przyjmowania wniosków będzie ogłaszany na witrynie internetowej PFRON (komunikaty do programu „Aktywny samorząd”) oraz na stronie tut. Ośrodka.
Wymagane dokumenty
Skan lub kopia orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności. Potrzebne będzie również zaświadczenie potwierdzające, że osoba niepełnosprawna korzysta z respiratora lub koncentratora tlenu (lub z obu urządzeń).
Należy pamiętać, że w/w zaświadczenie to podstawa do wypłaty dodatku w ramach złożonego wniosku. Prosimy o sprawdzenie, czy wypełnione zaświadczenie zawiera wszystkie dane i czy zostało poprawnie podpisane.
Zaświadczenie może być:
-
podpisane (wraz z pieczątką imienną) przez lekarza lub lekarza specjalistę lub fizjoterapeutę lub pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem,
lub
-
opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla Ciebie opiekę domową) i podpisane przez osobę upoważnioną przez tę placówkę.
W złożonym wniosku należy :
-
wpisać prawidłowy numer PESEL - przed wypłatą środków każdorazowo będzie on sprawdzany; jeśli będzie nieprawidłowy pieniądze (dodatek) nie będzie przekazany,
-
wpisać nazwę i numer rachunku bankowego, na który mamy przekazać dodatek,
-
złożyć wszystkie wymagane oświadczenia poprzez kliknięcie odpowiedniego pola w systemie SOW, tj.:
-
o uzyskaniu pozytywnej kwalifikacji do leczenia z wykorzystaniem koncentratora tlenu lub respiratora, która to kwalifikacja odbywa się w szpitalu lub w ośrodku domowego leczenia tlenem,
-
o użytkowaniu urządzenia w okresie, za który osoba ubiega się o dodatek,
-
o zgodności ze stanem faktycznym informacji i danych zawartych w złożonych w oświadczeniach i zaświadczeniach, bądź innych dokumentach stanowiących podstawę przyznania dodatku,
-
o wyrażeniu zgody na weryfikację zgodności ze stanem faktycznym złożonych oświadczeń lub na oględziny urządzenia w miejscu zamieszkania lub z wykorzystaniem instrumentów kontroli pozwalających na uzyskiwanie informacji na odległość (w kontaktach telefonicznych lub on-line),
-
o przyjęciu do wiadomości i stosowania, że złożenie we wniosku oświadczenia lub zaświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym eliminuje wniosek z dalszego rozpatrywania, a ujawnienie w toku kontroli niezgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, stanowiących podstawę przyznania dodatku skutkuje koniecznością zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych – w terminie wskazanym w pisemnej informacji o konieczności zwrotu zakwestionowanej kwoty (wezwanie do zapłaty),
-
o przyjęciu do wiadomości i stosowania, że w przypadku konieczności zwrotu wypłaconego dodatku, odsetek nie nalicza się jedynie w przypadku, gdy wystąpienie okoliczności powodujących obowiązek zwrotu środków było niezależne od wnioskodawcy,
-
o zobowiązaniu się do zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych w terminie wskazanym w wezwaniu do zapłaty, w przypadku stwierdzenia przez realizatora programu lub PFRON w toku kontroli niezgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, stanowiących podstawę przyznania dodatku.
-
Nie jest wymagane aby osoba niepełnosprawna korzystająca ze wsparcia:
-
była wskazana jako bezpośredni płatnik rachunku za energię elektryczną – wiemy, że gospodarstwo domowe opiera się na wspólnocie praw i obowiązków jego członków,
-
gromadziła dla nas rachunków potwierdzających wnoszenie opłat za energię elektryczną – wiemy, że potwierdzenie korzystania z koncentratora tlenu lub respiratora oznacza, że takie koszty są rzeczywiste,
-
czekała na zawarcie umowy – dodatek zostanie przekazany na podstawie złożonego wniosku.
Po złożeniu wniosku osoba niepełnosprawna otrzyma informację w systemie SOW, czy wniosek został przyjęty do realizacji. Jeśli tak, to wkrótce otrzyma przyznany dodatek na rachunek bankowy wskazany we wniosku.